PLANETE i my

informacje
o stronie
więcej o
TV Planete
wydarzenia aktualne tematy wcześniejsze tematy linki głosy


Liberty bound

Czy po zamachach terrorystycznych z 11 września 2001 roku demokracja i wolność nadal stanowią fundamentalne wartości dla władz Stanów Zjednoczonych? Autorka filmu, Christine Rose, twierdzi, że tak jest tylko z pozoru.

Po 11 września 2001 władze USA z trudem znajdują równowagę między dążeniem do zapewnienia bezpieczeństwa, a zachowaniem dotychczasowej, niemal przysłowiowej, amerykańskiej wolności. Według reżyserki "Liberty bound" polowanie na terrorystów przyjmuje niedopuszczalne, graniczące z paranoją formy, a agresywna polityka rządu godzi w wolność osobistą obywateli. Christine Rose nie waha się przed porównywaniem praktyk stosowanych przez administrację George'a W. Busha do faszyzmu. W swoim filmie przedstawia kilku Amerykanów, którzy ucierpieli z powodu zarządzeń takich jak ustawa o patriotyzmie "Patriot Act" i nadgorliwości zwolenników prezydenta. Weteran z drugiej wojny światowej Michael Moore (nie mylić z reżyserem!) opowiada o tym, jak był przesłuchiwany po wysłaniu do znajomych e - maila krytykującego rząd. Inny rozmówca Rose, Jeff Seemann, miał nieprzyjemności po tym, jak odwrócił się plecami do Busha, który właśnie przemawiał do studentów uniwersytetu w Ohio. W filmie przedstawione zostały również wypowiedzi historyka Howarda Zinna i dziennikarza Michaela Rupperta. Chistine Rose przypomina także materiały archiwalne: zamachy z 11 września 2001 i bombardowania w Afganistanie. Reżyserka zarzuca rządowi, że wiedział o przygotowaniach terrorystów do przeprowadzenia ataków na WTC oraz Pentagon i nie zapobiegł im. Próbuje znaleźć odpowiedzi na pytania dotyczące tamtych tragicznych wydarzeń, które do tej pory nie zostały wyjaśnione przez władze. Apeluje do widzów, aby zechcieli myśleć samodzielnie i nie wierzyli bezkrytycznie wszystkiemu, czego dowiadują się z mediów. Film wywołał liczne dyskusje w krajach, w których był pokazywany - zarówno wśród widzów jak i dziennikarzy.

Liberty bound
film dokumentalny, USA, 2004, 90 min., reżyseria: Christine Rose
Pierwsza emisja: wtorek, 4 stycznia 2005



Klan Saddama Husajna (1/2), (2/2)

Pojmanie Saddama Husajna pod koniec 2003 roku przez Amerykanów położyło kres jego wieloletnim, dyktatorskim rządom, podczas których nadużywał władzy i siły. Niektórzy członkowie jego rodziny również wykorzystywali swoją uprzywilejowaną pozycję i bez skrupułów dopuszczali się licznych okrucieństw.

Dokument, który wkrótce zostanie przedstawiony widzom ze Środkowego Wschodu, prezentuje materiały filmowe pokazujące rodzinę Husajnów: prywatne nagrania wideo z wakacji, świąt i życia codziennego oraz materiały dokumentujące życie w Iraku w czasach reżimu: tajne taśmy partii Baas, ujęcia z więzień i obozów tortur, nagrania z czasów wojny z Iranem i represji wobec Kurdów. Uzupełnieniem tych w większości nigdy wcześniej nie pokazywanych w telewizji filmów, są wywiady z członkami rodziny Saddama i osobami z ich bliskiego otoczenia. Do kamery wypowiada się między innymi córka dyktatora Hala. Ze zgromadzonych materiałów wyłania się przerażający obraz rodziny Husajna - walczącego o władzę klanu, któremu dalekie jest pojęcie rodzinnego ciepła.

Uwaga! Za zezwoleniem rodziców!

Klan Saddama Husajna (1/2), (2/2)
film dokumentalny, 2 x 50 min.
Pierwsza emisja: poniedziałek, 10 stycznia 2005



Krew i kwiaty. Śladami Azteków

Autorzy filmu przedstawiają w nowym świetle znaną z krwawych ofiar kulturę Azteków z prekolumbijskiego Meksyku prezentując mało znane osiągnięcia tego ludu.

Społeczeństwo azteckie było bardziej rozwinięte niż powszechnie się sądzi. Miało swój kod moralny, który zakazywał tortur, a kobietom dawał większe prawa do spadku i do własności prywatnej niż miały Europejki. Stolica Azteków, Tenochtitlán została wybudowana na wyspie. Mieszkało w niej 200 000 ludzi, a więc więcej niż w najważniejszych europejskich miastach tamtej epoki. Kanały pełniły funkcję ulic. Hiszpańscy zdobywcy Ameryki podziwiali czystość miasta i urządzenia użytku publicznego. Dzięki wirtualnej rekonstrukcji, autorzy filmu pokazują, jak mógł wyglądać świat Azteków. Zastanawiają się również, ile prawdy jest w powszechnie panującym przekonaniu, że Aztekowie lubowali się w składaniu krwawych ofiar bardziej niż jakakolwiek inna nacja w historii. Czym zasłużyli sobie na taką reputację? Czy ich okrucieństwo rzeczywiście było większe niż ówczesnych ludów europejskich, albo starożytnych Greków i Rzymian?

Krew i kwiaty. Śladami Azteków
film dokumentalny, Wlk. Brytania, 2001, 50 min., reżyseria: brak danych, Producent: Liz Gray
Pierwsza emisja: poniedziałek, 17 stycznia 2005



Saga francuskiej piosenki: Georges Brassens

Portret francuskiego muzyka Georgesa Brassensa.

Georges Brassens urodził się w Setes w 1921 roku. Pod koniec lat trzydziestych pracował w paryskiej fabryce. Po wojnie postanowił zająć się zawodowo pisaniem piosenek i powieści. Próbował także swoich sił w kabarecie - bez większych sukcesów. W 1952 roku Patachou zaśpiewał kilka utworów Brassensa i zachęcił młodego artystę do tego, aby ten sam zaczął wykonywać swoje piosenki. Wkrótce potem Brassens wydał swoją pierwszą płytę, która została zakazana w niektórych stacjach radiowych. Jego kolejne nagrania cieszyły się coraz większym powodzeniem. Muzyk korzystał nie tylko ze swoich tekstów, ale także pisał muzykę do cudzych utworów. W 1957 roku zagrał w filmie. Nie wszyscy jednak podziwiali twórczość Brassensa, gdyż czasem szokował publiczność ostrymi słowami. Zmarł na raka w 1981 roku.

Saga francuskiej piosenki: Georges Brassens
film dokumentalny, Belgia, 1988, 52 min., reżyseria: Christian Mesnil
Pierwsza emisja: sobota, 22 stycznia 2005



Psia karma

Po ulicach stolicy Mongolii, Ułan Bator, szwenda się 120 tysięcy bezpańskich psów. Obawiając się epidemii władze wynajmują ludzi, którzy je zabijają. Większość społeczeństwa sprzeciwia się tym praktykom, gdyż Mogołowie wierzą, że psy po śmierci powracają na ziemię jako ludzie.

Inspirując się tymi wierzeniami autorzy filmu postanowili w poetycki sposób pokazać mongolskie społeczeństwo i tradycje oczami... psa, który padł ofiarą rakarza i który ma powrócić w ciele człowieka. Jednak zanim się to stanie, jego duch błąka się wspominając swoje życie: pasterzy, którym towarzyszył w stepie oraz miasto, w którym znalazł się bez swojego pana. Film zdobył liczne nagrody na międzynarodowych festiwalach.

Uwaga! Za zezwoleniem rodziców!

Psia karma
film dokumentalny, Belgia, 1998, 91 min., reżyseria: Peter Brosens, Dorjkhandyn Turmunkh
Pierwsza emisja: niedziela, 23 stycznia 2005



Bunkier. Ostatnie dni

Dramatyczna historia berlińskich bunkrów i ludzi, którzy spędzili w nich ostatnie dni drugiej wojny światowej.

Widz ma rzadką okazję poznania podziemnych berlińskich labiryntów i epizodów historii, które niektórzy najchętniej na zawsze zagrzebaliby głęboko pod ziemią. Autorzy dokumentu skupiają swoją uwagę na losach dwóch bunkrów: tego na Anhalter Banhof, w którym schronienia szukało tysiące kobiet i dzieci oraz kwatery prominentów Trzeciej Rzeszy. Oba schrony połączone były tunelem podziemnej kolejki. W ostatnich dniach wojny mury bunkrów Berlina stały się świadkami dramatycznych wydarzeń: ludzie z Anhalter Banhof zostali przepędzeni przez nazistowskich funkcjonariuszy chcących wysadzić i zalać wodą część tuneli, aby zatrzymać wojska radzieckie zmierzające w kierunku uciekających podziemnymi przejściami hitlerowskich przywódców.

Uwaga! Za zgodą rodziców!

Bunkier. Ostatnie dni
film dokumentalny, Belgia, 1988, 52 min., reżyseria: Christian Mesnil
Pierwsza emisja: czwartek, 27 stycznia 2005



Przypadek Hermana palacza

Herman S., zmarły w Polsce w 1980 roku, był palaczem w Kwaterze Głównej Adolfa Hitlera. Jego historia zmusza do refleksji nad problemem odpowiedzialności za zło: czy dbając o komfort wodza Trzeciej Rzeszy palacz przyczynił się do horroru, jaki zgotowali światu hitlerowcy? Film zdobył liczne nagrody, między innymi na festiwalach w Krakowie i Oberhausen.

Przypadek Hermana palacza
film dokumentalny, Polska, 1987, 28 min., reżyseria: Leszek Wosiewicz
Pierwsza emisja: czwartek, 27 stycznia 2005



Peter Lindbergh - fotografik w drodze

Milla Jovovich, Geraldine Chaplin, Naomi Campbell, Brittany Murphy, Mena Suvari, Isabelle Huppert, Chiara Mastroianni - to tylko niektóre z gwiazd show - biznesu fotografowanych przez mistrza obiektywu Petera Lindbergha. Przez dwa lata reżyser filmu uczestniczył w sesjach zdjęciowych fotografa próbując dowiedzieć się, dlaczego jego zdjęcia są tak niezwykłe.

Ważną rolę w sztuce fotografowania, oprócz talentu i doświadczenia artysty, pełni posiadana przez niego umiejętność do nawiązywania kontaktu z portretowaną osobą. "Aktorki i aktorzy są bardzo delikatni, mówi Lindbergh, trzeba uważać, żeby tego nie zniszczyć, a wystarczy do tego czasem jedno błędne spojrzenie albo źle zadane pytanie." Każda sesja, tak jak ta z Noami Campbell, jest wielogodzinną pracą, podczas której trzeba pokonać opory, a często i kaprysy, gwiazd. Trzeba znaleźć moment w którym opadnie maska i człowiek przed obiektywem jest przez chwilę bezbronny, a przez to autentyczny. Może dlatego piękne kobiety, które stają przed jego obiektywem z początku mają opory, by zaakceptować swoje zdjęcia. Dopiero po chwili dostrzegają, że takie właśnie są, że wydobył z nich to, co najważniejsze.

Peter Lindbergh - fotografik w drodze
film dokumentalny, Francja, 2001, 59 min., reżyseria: Jean-Michel Vecchiet
Pierwsza emisja: sobota, 29 stycznia 2005



Stolik Appelfelda

Historia jednego z najbardziej znanych izraelskich pisarzy, Aharona Appelfelda, laureata prestiżowej nagrody "Prix Medicis".

Aharon Appelfeld codziennie chodzi do pewnej kafejki w Jerozolimie. Zawsze siada w tym samym miejscu, aby rozmyślać, wspominać i szukać inspiracji. Od trzech lat do jego stolika przysiada się reżyser Adi Japhet Fuchs. Filmowiec postanowił stworzyć poetycki i prowokujący zarazem, filmowy portret pisarza, którego dzieciństwo zniszczyła druga wojna światowa. Odkrywając Appelfelda przed światem, buduje jednocześnie mapę "izraelskiej psyche", która ma pomóc zrozumieć zachowania i motywacje Żydów.

Stolik Appelfelda
film dokumentalny, Izrael, 2004, 48 min., reżyseria: Adi Japhet Fuchs
Pierwsza emisja: sobota, 29 stycznia 2005



Życie z potworami

Robert Ressler, były agent FBI, jest twórcą pojęcia "psychologiczny portret seryjnego mordercy". Od wielu lat zajmuje się tropieniem najgroźniejszych przestępców. Film opowiada o jego pracy, poprzez którą usiłuje zrozumieć, dlaczego seryjni zabójcy popełniają przerażające zbrodnie .

W 1946 roku, gdy Ressler miał 9 lat, w jego rodzinnym Chicago pojawił się seryjny morderca. Mały Robert wraz z przyjacielem założyli agencję detektywistyczną i wyobrażali sobie, że tropią sprawcę, który - jak się potem okazało - mieszkał w pobliżu. "Wtedy podjąłem decyzję: postanowiłem zostać prawdziwym detektywem, mówi Ressler, chciałem zrozumieć ludzi takich, jak William Hereins". Kiedy już nim został, jego metody początkowo nie spotkały się z uznaniem zwolenników tradycyjnej kryminalistyki przedkładającej konkretne dowody nad wnioski psychologów. Z czasem udało mu się przekonać swoich przełożonych, że powinni zezwolić mu na rozmowy z oczekującymi w celach śmierci zbrodniarzami. Zaangażował się w tropienie najgroźniejszych przestępców: Teda Bundy'ego, Johna Wayne'a Gacy'ego, Jeffreya Dahmera. Z jego doświadczeń korzystali autorzy filmu "Milczenie owiec". Postać Hannibala Lectera jest syntezą kilku opisanych przez Resslera zbrodniarzy.

Uwaga! Tylko dla dorosłych !

Życie z potworami
film dokumentalny, USA / Niemcy, 2001, 53 min., reżyseria: Andreas Gutzeit
Pierwsza emisja: niedziela, 30 stycznia 2005


informacje
o stronie
więcej o
TV Planete
wydarzenia aktualne tematy wcześniejsze tematy linki głosy

http://republika.pl/planete
     http://www.planete.republika.pl